کامبوزیا پرتوی

‏کامبوزیا پرتوی‏
Cambiosa Radiation


کامبوزیا پرتوی، کارگردان و نویسنده‌ی تلویزیون و سینما، سال 1334 در شهر رستم آباد گیلان متولد شد. وی تحصیل در رشته ادبیات نمایشی را در دانشکده‌ی «هنرهای دراماتیک» آغاز کرد؛ اما دانشگاه و تحصیلات تئوریک را نیمه‌کاره رها کرد و در حوزه‌ی عملی مشغول به کار شد.
پرتوی فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز کرد.
او همچنین جوایزی نظیر؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه‌ی جشنواره‌ی فجر و تندیس جشن خانه‌ی سینما برای فیلم «کافه ترانزیت»، جایزه‌ی بهترین فیلمنامه از بیستمین جشنواره‌ی فیلم فجر برای فیلم سینمایی «من ترانه ۱۵ سال دارم» (1380)، جایزه‌ بهترین فیلمنامه‌ برای فیلم «کامیون» از جشنواره‌ی پوسان و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه از جشنواره‌ی فیلم برلین برای فیلم «پرده» (2013) را در کارنامه دارد.

برنده 4 و نامزد 7 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر
سوابق کاری کامبوزیا پرتوی
نویسنده
کارگردان
تهیه کننده
بازیگر
قبل از «نسرین مرادی»، بازیگر فیلم سینمایی «کامیون»، به کارگردانی «کامبوزیا پرتوی»، خانم «فرشته صدر عرفانی»، همسر سابق این کارگردان بود.
جمعه 6 بهمن ماه سال 1396 در برنامه «دو قدم مانده به فجر»، «کامبوزیا پرتوی»، کارگردان فیلم سینمایی «کامیون»، به همراه «نسرین مرادی»، بازیگر این فیلم حاضر شد و ساعاتی بعد نسرین مرادی در صفحه اینستاگرامش، پستی با نامیدن کامبوزیا به عنوان همسرش، نوشت:
«همسرم… از می عشق تو مستانه منم، سر بزن جان دل، جانانه منم، باده چون می دهی پیمانه منم، ساقی ار میشوی میخانه منم، بی تو با روی خود بیگانه منم، با تو در عاشقی افسانه منم، هر زمان، جان دل، جانانه ز دل، در پی ات واله و دیوانه منم.»
«کامبوزیا پرتوی»، جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «فراری» در جشنواره فیلم فجر 1395 را دریافت کرد.
فیلم «پرده» در سال ۱۳۹۱ با همکاری مشترک «کامبوزیا پرتوی» با «جعفر پناهی» ساخته شد فیلمی متفاوت که خود او نقش اول آن را بازی کرد. پناهی و پرتوی به صورت مشترک برای این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه چشم انداز جدید جشنواره فیلم سیتخس و برنده جایزه خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۳ شدند و جایزه ویژه بهترین فیدبک جامعه منتقدان فیلم آنلاین را از آن خود کردند.
کامبوزیا پرتوی بعد از سال ها با فیلم «کامیون» به جشنواره آمده است و ناگفته های زیادی دارد.
نظرات مردم (7 نظر)
فرید بهرامی
روحش شاد
1 لایک
0 نظر
1399/09/07
علی فیلم بین
روحت شاد مرد
1 لایک
0 نظر
1399/09/06
ک-ش
عرض تسلیت به جامعه هنری و خانواده محترمشون،روحشون شاد و یادشون سبز.
2 لایک
0 نظر
1399/09/04
محمد شیراز
پرتویی یک نویسنده کامله.همه نوع ژانرم کار کرده .از جدی گرفته تا فانتزی.یکی از یکی قشنگتر20
1 لایک
0 نظر
1398/03/29
طاها مزینانی
تولدتون مبارک مرد ادب
1 لایک
0 نظر
1397/11/19
طاها مزینانی
ایشون تو جشنواره مظلوم واقع شدن وقتی می خواستن سیمرغ بدن کسی برای ایشان دست نزد!
0 لایک
0 نظر
1396/11/25
تامنت
با سلام
من از نزدیک آقای پرتوی رو دیدم بسیار انسان متواضع و فروتن و با احساسی هستن و کاراشو هم خیلی دوست دارم امیدوارم همیشه سلامت باشن و برای این مملکت بیشتر و بیشتر افتخار آفرینی کنند .
2 لایک
0 نظر
1396/04/11