قهرمان

‏قهرمان‏

 (1399)
7.5
رای شما:
0/10
بر اساس رای 26 کاربر
اکران شده در 1400/08/03

خلاصه داستان فیلم سینمایی قهرمان
رحیم که به دلیل بدهی، زندانی بند مالی‌ست برای دو روز به مرخصی می‌آید شاید بتواند طلبکارش را متقاعد کند که رضایت دهد تا او آزاد شود اما او در این دو روز با ماجرایی روبه رو می‌شود که هیچگاه پیش بینی‌اش را نکرده بود...سحر گلدوست

حواشی فیلم قهرمان (0 حاشیه)
سوتی های فیلم قهرمان (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم قهرمان (0 دیالوگ)
جزئیات بیشتر از فیلم قهرمان
پخش کننده: هنر شهر آفتاب شیراز
میزان فروش: 10،979،140،250 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم قهرمان (از مجموع 9 رای)

ارزش تماشا
8.9
خوش ساخت
7.5
بازیگری
9.4
خلاقانه
8.1
محتوای مناسب
8.8
تفکربرانگیز
8.1
مناسب خانواده‌
7.1
مناسب کودکان
2.9
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم قهرمان (17 بررسی)
علی طاهری فرد
توجه کنید به سکانسی در اوایل فیلم و ببینید چطور فرهادی با دادن کُدی (کد را تبدیل به نماد می کند😱😱😱) کل داستانش را با زیرکی برای ما تعریف کرده است.
شخصیت اصلی فیلم رحیم پس از طی کردن مقدار زیادی پله در نقش رستم لحظه ای که به بالای پله ها میرسد. توسط دامادش به پایین بر می گردد (دقت کنید به دیالوگ رحیم بعد از اینکه که دامادش از او می خواهد به پایین بریم. رحیم: همین الان رسیدم بریم پایین)
ماجرای فیلم هم همین است فراز و فرود یکبار یک انسان یا شاید بتوان گفت قهرمان سازی و قهرمان کشی یک انسان.

برای دوستانی که هنوز فیلم ندیدن در هنگام دیدن توجه کنید به قاب های که رحیم می بندد، فرهادی دائماً او را از پشت حصار، فنس و یا میله ها به تصویر می کشد که بیانگر دربند بودن اوست (زمانی که در حال قهرمان شدن است بیشتر نمود می کند)
جالب است حتی زمانی که او در خیابان راه می رود با میله ها و حصارهای اطراف خیابان دائما او در زندان نشان می ذهد حتی زمانی که دوربین از بالا او را نشان ومی دهد آسفالت خیابان دارای خطوطی است که انگار رحیم گرفتار است.
واقعا این سطح توجه به جزئیات خارق العاده است واقعا فرهادی یک نابغه بی نظیر سینماست
4 لایک
0 نظر
1400/10/11
علی فیلم بین
فیلم قهرمان رو یک ماه پیش دیدم، ولی الان گفتم براش بررسی بنویسم تا حسابی ابعاد فیلم دستم اومده باشه و مفاهیمش توی ذهنم خوب نشسته باشه. خب اوّل میخواستم براش بررسی خیلی خیلی طولانی بنویسم، ولی دیدم بازم به همه جزئیات نمیرسه پس اون بررسی رو بصورت کتابچه میدم توی بازار و دوستان میتونن تهیّه کنن و به مطالعه اش بپردازن! D: امّا خود قهرمان! خب بدون شک قهرمان فرهادی به اندازه ی جدایی فرهادی درخشان نیست ولی این به این معنی نیست که این دوتا کار اختلاف کیفی فاحشی با هم دارن؛ نه! اتفاقا قهرمان فیلم کامل تریه؛ چون به نظرم در ادامه جدایی ساخته شده و داره حرفهایی که اونجا نزده رو اینجا بصورت دغدغه های روز جامعه با نشانه گذاری های ریز انجام میده. به شباهت این دو اثر فرهادی توجّه کنین: طلاق، پنهانکاری، دروغ، مرد ساده لوح از طبقه ضعیف جامعه که سپس عصیان میکنه و... در واقع رحیم در قهرمان همون حجّت جدایی هست. به سادگی و طبقه اجتماعی این دو شخصیت دقّت کنین و همچنین سرانجام شون. حجّت در جایی که فکر میکنه نادر در سقط نوزادش مقصّره از جلد سادگی بیرون میاد و طغیان و گرد و خاک زیادی میکنه و هم چنین در جایی که از زنش یعنی راضیه میخواد حرفی از تصادف کردنش با ماشین جلوی نادر و سیمین به میان نیاره. رحیم چی؟ این مورد کجا گرد و خاک میکنه؟ جایی که از عرش به فرش میرسه، جایی که میفهمه جامعه هم با زندان براش فرقی نداره پس با بهرام درگیر میشه و همونجا هم همکاران بهرام، رحیم رو در مغازه ای حبس میکنن تا پلیس بیاد. اینجا به درستی به همین مفهوم اشاره داره و سوال ریشه ای و مهمّی رو مطرح میکنه: واقعا چه فرقی بین زندان و جامعه برای رحیم هست؟ یکی دیگه از نشانه گذاری های جذّاب قهرمان ابتدای کار هست در جایی که رحیم بعد از مرخصی از زندان به بنای نقش رستم میره و تا جایی از داربستها بالا میره تا شوهر خواهرش رو ببینه ولی بعد خسته میشه و میاد پایین، اینجا به مفهوم از عرش به فرش رسیدن اشاره داره و بی رحم بودن فضای مجازی که بت های خودساخته رو نابود میکنه! فضای مجازی حکایت ناپایداری احوال دنیاست و البته دور شدن از اصل و اصالت اسطوره ای در جایی که رحیم اشاره میکنه: موندم 2500 سال پیش چه طور اینهمه راه میومدن سر خاک مرده شون؟ البته متاسفانه من ابتدای فیلم رو که این سکانس مهم هم داخلش بود، به دلیل مشکل دزدگیر ماشین و بعد هم خرابی دستگاه چاپ بلیط سینما از دست دادم ولی از قضا این سکانس تنها سکانس قهرمان هست که در اینترنت موجوده و خوشبختانه تونستم ببینمش! :) هرچند که بعدا هم دوباره فیلم رو کامل خواهم دید. امّا ادامه ی بررسی! خب پس به نشانه گذاری های اثر اشاره شد که همین هم وجه تمایز قهرمان با تله فیلم هست، مطلبی که آقای فراستی ازش غافل بوده. همین طور یک محبث دیگه هم امضای پای فیلم هست که به معنی به ورطه تکرار افتادن فرهادی نیست، چیزی که آقای افخمی به عنوان دوست فراستی ازش غافل شده!! رحیم به عنوان شخصیت اصلی در برابر دو سازمان قرار گرفته: 1- زندان 2- فرمانداری
در زندان و فرمانداری وجه مشترکی وجود داره، اونم اینکه در هر دو رحیم دروغ میگه. در زندان مجبورش میکنن تا جلوی دوربینهای تلویزیونی اشاره کنه نزول نگرفته و البته کیف سکّه ها رو هم خودش پیدا کرده( در صورتی که هم نزول گرفته و هم سکّه ها رو پیدا نکرده، بلکه نامزدش پیدا کرده. ) در فرمانداری چی؟ کسی با کلام مجبورش نمیکنه خلاف واقع حرفی بزنه، هرچند که در عمل قضیه متفاوته! یکی از مسئولین فرمانداری با تیپ و ظاهر ارزشی نشسته و میگه باید مدرک بیاری تا استخدامت کنیم! البته اینجا به نظرم یکی از ضعفهای فیلمنامه رو نمایان میکنه که واقعا چرا خواهر رحیم هیچ یادداشت یا شماره ای از صاحب کیف نخواسته؟ همین طور چرا رحیم از ابتدا شماره تماس خانه خواهرش رو قرار نداده؟ البته یکی از مسئولین زندان هم همین سوال رو مطرح میکنه که انگار از زبان مخاطبه!! رحیم در پاسخ اشاره میکنه که خواسته خودش مستقیم با صاحب کیف صحبت کنه که البته دقیق روشن نیست که چرا اینطوره. به قول یکی از اصطلاحات به جای منتقد عزیزی، " در اینجا نظم روایی متقاعد کننده ای در چیدمان عناصر درام وجود ندارد." این قسمت حفره دار ادامه پیدا میکنه تا اینکه فرخنده( نامزد رحیم) خودش رو به جای صاحب کیف جا میزنه و میره فرمانداری و البته در اونجا هم مسئول ارزشی بیان میکنه که اس ام اسی به گوشی اش اومده و به ماجرا مشکوک شده. در این سکانس فرهادی با یک حرکت غیر منتظره نقد خودش رو از زبان راننده تاکسی به مسئول میگه! در واقع میتونه حرف طبقه ضعیف به قشر مصلحت اندیش ظاهر نگر باشه که از سفره خوب بهره بردن! همون طور که اشاره کردم این قسمت بزرگترین ضعف فیلمنامه رو آشکار کرده، در صورتی که در بقیّه بخشها واقعا نمادپردازی ها و نشانه گذاری های عالی داریم که به غنای فیلمنامه قهرمان اضافه کرده. یکی دیگه از ضعفهای فیلم نامه هم عشق بین فرخنده و رحیم هست که خوب در نیومده و مخاطب چندان نمیتونه درک کنه پشت احساس افراطی فرخنده چی هست. شخصیت پردازی های قهرمان بصورت خاکستری هست، بنا به شرایط هم جامعه میتونه عوض بشه، هم سازمان و نهاد که همه ی اینها در فرد مورد بحث اثر میذارن. مثلا میشه به چرخش ناگهانی نهاد خیریّه هم اشاره کرد که بعد از به فرش رسیدن رحیم، میخواد پول آزادی رو برای نجات زندانی از قصاص خرج کنه. در کل قهرمان اثری از فرهادی صاحب سبکه؛ اثری که با بازی عالی امیر جدیدی، سادگی شخصیتی از طبقه فرودست جامعه رو باورپذیر کرده و بعد به سراغ خلق موقعیّت رفته. به خوبی میشه دید که از اتّفاقهای به ظاهر ساده، چه پیچیدگی هایی میتونه بیرون بیاد و وجدان، شرف و انسانیّت افراد رو محک بزنه. همین طور پرسش های قابل بحث خط روایی فیلم هم بسیار ارزشمند هستن مثل اینکه تفاوت میان انجام کار خوب و انجام ندادن کار بد چی هست؟ تفاوت دروغ گفتن و حقیقت رو نگفتن چی؟ تنها یک حقیقت وجود داره یا حقیقت‌های متفاوت؟ این بین باز هم فرهادی از بچّه ها به عنوان شاهد استفاده کرده و این بار ترمه ی جدایی جای خودش رو به سیاوش داده. همه ی این پرسشها و نکته ها در نهایت ما رو به ایستگاه پایانی میرسونن. (جایی که واقعا هم در ایستگاه نشانه گذاری انجام شده! D:) رحیم قهرمانی خاکستری و بدون مدال هست که از زندان جامعه به سمت زندان تاریک حقیقی حرکت میکنه...
در پایان اشاره میکنم به جمله ی شهاب حسینی که در سال 95 در جشنواره کن مطرح کرد: اصغر فرهادی قبل از هر چیزی یک متفکّره، پس به خوبی موفّق میشه دنیای مورد نظرش رو خلق کنه...
3 لایک
2 نظر
1400/10/05
دارا
بسیار عالی علی جان خسته نباشی
1 لایک
1400/10/05
علی فیلم بین
قربانت
0 لایک
1400/10/05
سامان صادقی
سلام وقت بخیر ،چه کار باید کرد تا انیمیشن های حسین کمال آبادی بیاد در سایت
0 لایک
1400/09/10
ایرانی وطن دوست
دلیلش اینه که بدلایل سیاسی میدنه جایزه اش از قبل تضمینه!!
0 لایک
1400/09/10
علی طاهری فرد
ببخشید من نفهمیدم بدلایل سیاسی میدنه یعنی چی.
کجای این فیلم سیاسی بود؟ شما فکر کنم به جای قهرمان مذاکرات هسته ای ایران با ۵+۱ دیدی باید بلیط فیلم قهرمان را بخری و بری در سینما ببینی
0 لایک
1400/10/03
علی فیلم بین
سلام
حاجی، فیلم پوست در کل چه طور بود؟
چون تعریفش رو شنیدم که موضوعش هم متفاوته و در مورد جن و افسانه های محلّی هست
گریم ها از جمله گریم جن ها طبیعی بود؟
0 لایک
1400/08/26
دارا
سلام علی جان
ندیدم
1 لایک
1400/08/26
دارا
مهمترین فیلم فرهادی
فیلمی که همه باید ببینیم

به پیشنهاد دوستم در یک بعد از ظهر بارانی به تماشای این فیلم رفتیم!!
با اینکه زمان فیلم 2 ساعت بود اما تماما غرق در فیلم بودند و هیجان و ریتم فیلم نیفتاد

با یکی از بهترین فیلمنامه های سال های اخیر سینمای ایران طرف هستیم
ماجرای فیلم بسیار تاثیر گذار بود
فرهادی این بار کاملا صریح پیام خودشو با یک داستان بدون پایان باز منتقل کرد (قضاوت و دروغ)

در یک کلام همه ما به نوعی همون برادر فریده هستیم که با اندک بادی به هر سو میچرخیم (با یک فیلم دشمن طرف میشیم - با یک خبر روزنامه ارادت بهش پیدا میکنیم!!)
واقعا چرا اینطوری شدیم؟!

امیر جدیدی واقعا متفاوت از قبل بود و بازی بسیار خوبی داشت (بقیه عادی بودن - دختر فرهادی اما جالب نبود)

بهرام (محسن تنابنده) شخصیت بدی نداشت و خاکستری بود اونم درگیر مشکلات بود و حقشو میخواست از ادمی که به خاطر ساده بودنش نمیونست بدهی شو بده

پسر کوچولوی با لکنت هم دومین بازیگر برتر فیلم بود و بازی زیبایی داشت

فرهادی تیکه های خودشو در موقع مناسب مینداخت و جالب بود برام
مثلا زمانی که رحیم رفت بانک که بگه سکه پیدا کردم اون بانکی ها جوری نگاهش کردن که مخاطب حس میکرد مثل کرکس میخوان اونارو از رحیم بگیرن

یا محیط های زندان و اداره ها سیاه و با نماهای بسته بود با ادمای ریشی بد اخلاق که فقط به منافع خودشون نگاه میکنن و راننده تاکسی هم گفت حیف مملکت که افتاده دست شما!!

مخالف چادر و حجاب بودن فرهادی که تو فیلمای قبلشم دیدیم اینجا هم بود : فرخنده کلا در دو صحنه چادر داشت یکی برای پنهان کردن کیف طلا برای فروختنش - یکی برای دروغ گفتن در فرمانداری

دلیل دو نمره کم دادنم یکی با خاط بعضی شیطنت های فرهادی در بین داستان بوده و یکی هم طبق معمول فضای نسبتا سیاه فیلم

در کل قهرمان رو حتما پیشنهاد میکنم ببینید
در بین اثار فرهادی بعد از جدایی نادر این بهترین فیلمش هست اما داستانش واقعا تاثیر گذار تر هست
6 لایک
3 نظر
1400/08/14
ایرانی وطن دوست
زرشک
1 لایک
1400/09/10
علی طاهری فرد
عزیزم شما فیلم پوپک و مش ماشاالله رو دریاب که اون به درد شما می خوره
0 لایک
1400/10/03
علی فیلم بین
با بررسی ات موافقم
فقط توجّه کن که حرف فرهادی درباره ی انتخاب های شخصیت هاست، فرخنده به اقتضای اون موقعیت ها چادر سر میکنه. مثلا وقتی حس میکنه اینطوری در فرمانداری بهتر مورد پذیرش قرار میگیره، پوشش اش رو تغییر میده! این ضعف قشر مصلحت اندیش ظاهر نگر رو نشون میده که مسئول فرمانداری از مصداق هاش هست
درباره ی فضای سیاه هم خب به هر حال حرف فیلم تلخ هست و این غیر قابل انکاره ولی در مجموع به نظرم مثل شخصیت هاش خاکستریه!!
راستی دارا، بالاخره بعد از یک ماه یک بررسی نفس گیر و نسبتا کاملا از قهرمان نوشتم! :)
از رمق افتادم! :)
1 لایک
1400/10/05